Jeg spiser aldrig mellemmåltider – Og derfor er min fordøjelse bedre

kost og hud, hudproblemer, sund kost, sund fordøjelse, fordøjelse, helse, økologisk kost, kostråd

Det tager 2 timer at fordøje kulhydrat. Det tager 3 timer at fordøje fedt.. 4 timer at fordøje protein. Og 8 timer at fordøje et måltid, der er sammensat af mere end én af disse.

Forstyrrer man denne fordøjelses-proces, lader man maden rådne i maven. Man afbryder kroppens naturlige proces, som går i stå. Maden, som man har i maven, kommer derfor først ud, når den bliver skubbet ud med det næste måltid. I mellemtiden ligger maden og rådner inde i maven, og det skaber nogle bakterier, som ikke er gode.

En forringet fordøjelse kan skabe stress i kroppen og luft i maven. Denne uro skal ud af kroppen, og hos mange, kommer det til udtryk på huden. – Virker ens fordøjelse ikke optimalt, bruger kroppen alt energi på at udbedre dette problem og undlader at bruge sine ressourcer på at styrke hud, hår, negle og krop. Det bliver sidst prioriteret.

Må man ikke engang blande maden? – og fx spise kød med kartofler… brød med pålæg… eller salat med frugt?

Åh gud! Jeg ved, hvor besværligt det lyder! Jeg var selv ved at give op, da jeg første gang hørte det! Men det er slet ikke svært.

Forestil dig et dyr, der lever i naturen. Et hvilket som helst dyr… Er det tænkeligt, at det dyr, du tænker på, ville samle protein fra fx kød plus kulhydrat fra fx melon og spise det samtidigt? … Ville en abe kunne finde på at indsamle både bananer og avokado på samme tid? – Jeg har kun set dem spise en af tingene ad gangen, indtil de er helt mætte.

Jeg vil i senere indlæg uddybe, hvordan jeg opdeler mine måltider, så min krop kan fordøje, den mad , jeg spiser.

Jeg har de sidste par måneder droppet alt om mellemmåltider og ladet min krop få den ro, den kræver for at fordøje maden, før jeg siger “ja tak” til nyt. Ikke alene kan jeg mærke en helt unik balance og ro i min mave og i min krop. Jeg kan også mærke mere energi, fordi jeg ikke fokuserer på, hvornår jeg skal have en bid af et stykke frugt, en lille snack, en kop kaffe eller andet.

Og ja! kaffe er også et mellemmåltid. Ligesom vand og alt andet, der skal gennem kroppen. Et lille glas vand stopper også den fordøjelses-proces, som er igang.

Må man så ikke drikke vand, når man er tørstig?

Vand skal man drikke rigeligt af!.. Men før et måltid. Jeg giver mig tid til at drikke alt det vand, jeg har brug for.. i små tåre, inden jeg spiser et måltid mad. Og så nyder jeg måltider af mad, som hydrerer min krop. Bær, agurk, melon og frugt gør, at jeg ikke er tørstig. – Jeg drikker rigeligt med vand, inden et måltid protein. For derefter skal jeg lade maven få ro i 4 timer.

Jo..! Self får jeg mellemmåltider som undtagelse, hvis jeg skal noget særligt. Men som udgangspunkt er det en dum ide for fordøjelsen at spise mellemmåltider.. Eller at drikke te, kaffe, juice mv. mellem måltider. Og til hverdag undgår jeg det fuldstændig.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Stress!.. Jeg har lært, hvordan stress ikke skader min hud, min indre ro og min fordøjelse