Stress!.. Jeg har lært, hvordan stress ikke skader min hud, min indre ro og min fordøjelse

stress, fordøjelse, stress fordøjelse, sundhed, kost mod stress, anti-stress, stresset krop, uren hud, velvære

 

Det føles ikke som om, vi er evolutionært tilpassede til den moderne verden, vi lever i. Man udsætter sig selv for et ekstremt pres, hvis man forsøger at følge med… og det harmonerer slet ikke med den indre ro, man behøver for at føle velvære, stabilitet og overskud.  

Man vil nå alting på ingen tid, og man skuffer sig selv ved ikke at kunne nå at gøre det hele omhyggeligt… Imens ser man andres succeshistorier florere på diverse sociale medier og det virker så let for alle andre at realisere deres drømme. 

Sandheden er bare: at stress er den største trussel mod sundhed, skønhed og livsglæde!

Stress ødelægger din fordøjelse.. fordi kroppen arbejder på højtryk i stressede perioder, og der er ikke energi nok til at kunne fordøje maden ordentligt. Du kan bruge nok så meget energi på at spise sundt, men din krop kan ikke optage næringsstoffer og vitaminer ordentligt, når du er stresset. Så både dit indre og dit ydre må bøde for denne krise-tilstand.

Det er din lever, som skal udskille affaldsstoffer fra kroppen. Og jo større arbejde din lever udsættes for, jo langsommere arbejder den.. og jo mere skade tager den. Hvis din lever kommer på overarbejde, vil det blive en langsommelig proces at skabe ro i din krop. Du kan få uren hud, ujævn hudpigment og render under øjnene, hvis du ikke er i balance. Huden er nemlig det mindst vigtige for kroppen at rense. Så hvis du er stresset, går din energi først og fremmest til at forbedre din tilstand. Derfor er det vigtigt, at du minimerer alle andre udfordringer for din krop.

I det sidste år har jeg haft et højere stress niveau i kroppen, end de fleste stress-ramte har prøvet. Stress er et hormon, som kaldes Kortisol, og det kan måles i din DNA. Mit kortisol-tal målte dobbelt så højt, som det tal, hvor lægerne kalder det stress.

Jeg er et væsen, der handler. Og jeg har læst utallige bøger, fået hjælp af alternative behandlere og forsøgt mig med utallige tilskud og diverse midler… Men det eneste, der hjælper er at give mig selv ro. Og hvordan forholder man sig så med kosten, hvis man skal give kroppen ro?

Hvis du har en ren krop og en sund fordøjelse, vil din krop have energi til at eliminere din stress. Hvis din krop derimod ikke er ren, og du ikke fordøjer maden naturligt, vil din krop bruge alt sin energi på at rense sig selv. Maden vil ligge i tarmen og rådne og blive skubbet ud med det næste måltid, du spiser. Og den proces skaber bakterier i din krop, som ikke er gode.

Det bedste du kan gøre, når du er stresset er at give din krop ro til at udskille din stress. Jo mindre energi din krop skal bruge på at fordøje det, du spiser, og jo færre affaldsstoffer, du giver leveren at arbejde med.. jo mere overskud har din krop til at hele sig selv. Du skal regne ’stress’ som en krise-tilstand for din krop. Og det kræver et stort overskud at hele en krise-tilstand.

Sukker, alkohol og tilsætningsstoffer er affald for din krop, og det sætter din lever på arbejde. Hvede, mælkeprodukter, kaffe, te, mellemmåltider og sammenblandede måltider er svært at fordøje og giver udfordringer til din mave. Jeg vil forklare alt om ikke at blande maden sammen i nye blogindlæg snart. Og jeg vil dykke ned i alle de forskellige ting, én for én, i mine næste mange oplæg.

Overspisning er et No-Go i denne periode. Propper man maven med for meget mad på en gang, kan ingen af næringsstofferne optages. Spis langsomt og hold pauser. Mærk efter, om du er blevet mæt, og giv din krop tid til at fordøje maden. Du skal ikke være bange for at blive rigtig sulten, før du spiser. Det er ikke farligt at være sulten, men farligt at være overmæt.

Drik før du spiser. Ikke under et måltid eller efter et måltid. Din fordøjelse vil gå i stå, hvis du forsøger at skylle maden ned med vand eller andet drikkelse, og så vil maden rådne inde i maven. Det skaber mere stress i kroppen og gør det kun sværere at følge med.

 

Det her er MINE erfaringer og hvad der virker rigtig godt for mig  <3

 

 

 

1 kommentar

  • Barbara

    Hej tak for deling.. Men hvilket bøger har du læst ang det med fordøjelsen og måltider?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er Trustpilot virkelig gået i krig mod mig? Eller er det pludselig blevet ok at køre personligt angreb i sine anmeldelser?